Het verschil tussen Missie & Visie

31 mei 2020

Elke organisatie heeft, als het goed is, zijn eigen missie en visie opgesteld. Het wordt gezien als een van de basisdingen die je hebt als bedrijf, vandaar dat dit het eerste onderwerp is van deze blogreeks. Met een missie en een visie heb je duidelijk wat je bent en waar je naartoe wil. In deze blog zal ik het verschil tussen de twee proberen uit te leggen, met behulp van de missie en visie van mijn eigen bedrijf.

Missie

In de missie beschrijf je de bestaansreden van je organisatie. Wat maakt jouw organisatie uniek en wat doe je?

Om je missie op te kunnen stellen, moet je 5 vragen beantwoorden. Ik zal ze hieronder uitwerken, met de antwoorden die ik voor mijn bedrijf heb gegeven, zodat het je meteen duidelijk wordt wat er met de vragen bedoeld wordt.

Werkterrein: Wie zijn we, wat doen we?

Ik ben Annet de Wit Sport & Communicatie. Ik geef handbaltrainingen, advies over beleid en help mensen met hun communicatie.

Bestaansrecht: Wie zijn onze klanten, in welke behoefte voorzien onze producten?

Mijn klanten zijn sportverenigingen, gemeenten en overige organisaties die hulp nodig hebben bij het geven van handbaltrainingen. De trainingen en adviezen voorzien in de behoefte aan een professionele kijk op handbal en georganiseerde sport.

Betekenis voor stakeholders: Wat willen we betekenen voor wie?

Ik ben toegevoegde waarde voor (sport)organisaties op het gebied van trainen geven en organiseren.

Normen, waarden & overtuigingen: Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen?

Sportief, professioneel, respect, samenwerken

Intenties & ambities: Wat is de opdracht waar we voor staan?

Ik wil er voor zorgen dat heel Nederland op een leuke manier kennis maakt met handbal. Daarnaast wil ik zorgen dat (sport)organisaties hun beleid en communicatie goed op orde hebben.

Na het kijken naar deze vragen, kunnen we met behulp van deze antwoorden de missie opstellen:

Annet de Wit Sport & Communicatie is een bedrijf dat handbaltrainingen, beleidsadvies en hulp in communicatie verzorgd. De trainingen en adviezen voorzien in de behoefte aan een professionele kijk op handbal en georganiseerde sport in het algemeen. Door waarden als sportiviteit, professionaliteit en respect wil Annet de Wit Sport & Communicatie ervoor zorgen dat heel Nederland kennis maakt met handbal op een leuke manier.

Visie

De visie van een organisatie is een ambitieus beeld van de toekomst: waar willen we naartoe en wat is daarin haalbaar? Ook bij de visie zijn er hulpvragen die ondersteunen bij het opstellen. Deze vragen heb ik beantwoord voor mezelf, ik hoop dat ze het zo voor jullie ook duidelijk maken:

Omgevingsbeeld:

Annet de Wit Sport & Communicatie ontwikkelt zich in tien jaar tot een belangrijke partner van sportorganisaties in de Randstad op het gebied van handbaltrainingen, beleid en communicatie.

Gedroomde positie:

Annet de Wit Sport & Communicatie is een belangrijke speler in de sportwereld op het gebied van handbaltrainingen, beleid en communicatie.

Succesformule:

Annet de Wit Sport & Communicatie komt tot deze gedroomde positie door een groot netwerk op te doen.
Annet de Wit Sport & Communicatie komt tot deze gedroomde positie door te blijven leren en nieuwe inzichten te delen met haar netwerk.

Zoals je hebt gelezen, hebben de bovenstaande vragen vaak een overlapping. Dit is best logisch: de toekomst is vaak nog onduidelijk en vaag. Daarom is de visie veel korter dan de missie, het is een korte kijk naar de toekomst, zodat je weet waar je heen gaat.

De visie van mijn bedrijf luidt dus als volgt:

Annet de Wit Sport & Communicatie wil zich ontwikkelen tot een belangrijke partner van sportorganisaties in de Randstad op het gebied van handbaltrainingen, beleid en communicatie.

Ik hoop dat ik jullie een beetje inzicht heb kunnen geven in het opstellen van een missie en een visie. Mocht je hier nog vragen over hebben, dan kan je altijd even contact met me opnemen!